Resin Garden
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Resin Garden

Velkommen til Resin Garden! Forum for moderne asiatiske dukker.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  SøgSøg  TilmeldTilmeld  Log ind  

 

 MSC og sundhed - Alternativer

Go down 
5 deltagere
ForfatterBesked
Souly

Souly


Antal indlæg : 140
Age : 30
Geografisk sted : Grenaa
Registration date : 09/04/11

MSC og sundhed - Alternativer Empty
IndlægEmne: MSC og sundhed - Alternativer   MSC og sundhed - Alternativer Icon_minitimeTirs Sep 25, 2012 9:45 am

MSC er det førende mærke indenfor beskyttelse af BJD's of lignene dukker når man skal male dem, eller til beskyttelse mod pletter og andet snavs som kan skade resinen.

Det er et meet giftigt materiale at arbejde med, ligesom mange af alternativerne, men her er en video om et ikke-skadeligt (eller i hvert fald mindre skadeligt end MSC) produkt man kan bruge i stedet:



Hvad er folks tanker?
Er det fedt at have at alternativ som er mindre skadeligt for helbredet?
Er det noget du kunne tænke dig at prøve til på dine egne dukker/face-ups?

Jeg overvejer selv lidt at prøve mig frem med det her, jeg kan ikke spraye mine dukker udendørs med MSC og lade dem ligge til tørre ude, da min have er fælles og delt med ca. 10 andre mennesker, hvoraf haldelen har hunde som får lov at løbe frit i haven.
Det er sikkert ikek helt sundt det her, men det er langt mindre skadeligt for mennesker og miljø end MSC.
Tilbage til toppen Go down
http://soule-evans.deviantart.com
manda

manda


Antal indlæg : 118
Age : 32
Geografisk sted : Roskilde, Danmark
Registration date : 05/01/09

MSC og sundhed - Alternativer Empty
IndlægEmne: Sv: MSC og sundhed - Alternativer   MSC og sundhed - Alternativer Icon_minitimeTors Sep 27, 2012 4:27 am

Uh, godt initiativ lige at dele den video. Smile Virker som en rigtig fin idé. Ved du om det er noget almindelig vandbaseret mat lak? For så burde det ikke være sundhedsfarligt. Smile I hvert fald væsentlig mere sikkert end så meget andet. Så vidt jeg har forstået er det de organiske opløsningsmidler i MSC, der gør der så giftigt og ildelugtende.
Det eneste problem er jo, at det kræver en airbrush, hvilket er en lidt halvdyr ting at anskaffe sig... men jeg kunne godt overveje det, da jeg laver en hel masse kreative ting, hvor sådan en kunne bruges. Kan faceuppen renses af med sprit, eller bruger man mon en anden metode? Det er jo også meget godt at vide.
Tilbage til toppen Go down
https://resingarden.danskforum.net/commissions-bestillingsarbejde
Souly

Souly


Antal indlæg : 140
Age : 30
Geografisk sted : Grenaa
Registration date : 09/04/11

MSC og sundhed - Alternativer Empty
IndlægEmne: Sv: MSC og sundhed - Alternativer   MSC og sundhed - Alternativer Icon_minitimeTors Sep 27, 2012 4:47 am

Jeg ved at der i kommentarerne til vidoen er tale om spray-dåser i stedet for airbrush til dem der ikek har råd til sådan en.

Umiddelbart virker det som en almindelig vandbaseret lak, eftersom det opløses i vand inden hun sprayer det på.
Jeg ville i hvert fald overveje denne metode, hvis jeg begynder at lege lidt mere med face-ups i fremtiden.

Nu har jeg jo ikke selv prøvet det, så jeg ved ikek hvordan det forgår med at fjerne det, men vil tro det er det samme.
Tilbage til toppen Go down
http://soule-evans.deviantart.com
manda

manda


Antal indlæg : 118
Age : 32
Geografisk sted : Roskilde, Danmark
Registration date : 05/01/09

MSC og sundhed - Alternativer Empty
IndlægEmne: Sv: MSC og sundhed - Alternativer   MSC og sundhed - Alternativer Icon_minitimeTors Sep 27, 2012 6:02 am

Rettelse: efter lidt reseach fandt jeg ud af at man ikke behøver en kompressor for at bruge en airbrush. Kompressoren er det, der er gør mange airbrush sæt dyre.
Man kan i stedet få et sæt, hvor luften kommer fra en dåse med komprimeret luft/drivgas. Smile Sådan et kan erhverves fra 189 kr., hvis man søger lidt.
http://www.qxl.dk/search/search.asp?txtSearch=airbrush&Adv=1&catalog=5&Catg=1&InTitleAndDesc=1&IsNavBarSearch=1
Hvis man ikke bruger sin airbrush så tit og kun sprayer kortvarigt, som man gør når man laver faceups, bør det ikke være noget problem at bruge luft fra dåse. Smile
Gad vide om man kan få det lak hun bruger i Danmark?
Tilbage til toppen Go down
https://resingarden.danskforum.net/commissions-bestillingsarbejde
manda

manda


Antal indlæg : 118
Age : 32
Geografisk sted : Roskilde, Danmark
Registration date : 05/01/09

MSC og sundhed - Alternativer Empty
IndlægEmne: Sv: MSC og sundhed - Alternativer   MSC og sundhed - Alternativer Icon_minitimeTirs Okt 02, 2012 4:22 am

Hov, havde slet ikke set din kommentar, da jeg skrev.. xD Genius! God pointe, Souly. Smile Hvis det er almindelig vandbaseret lak, burde det godt kunne opløses igen, men man kan jo teste på headcappen, hvis man vil eksperimentere med det?
Tilbage til toppen Go down
https://resingarden.danskforum.net/commissions-bestillingsarbejde
BakaYukiko

BakaYukiko


Antal indlæg : 77
Age : 33
Geografisk sted : Danmark =P
Registration date : 27/02/09

MSC og sundhed - Alternativer Empty
IndlægEmne: Sv: MSC og sundhed - Alternativer   MSC og sundhed - Alternativer Icon_minitimeTirs Okt 02, 2012 8:12 am

1: ville blive lykkelig for et sundere alternativ.
2: sikke god hun er til det der! O,O;
Tilbage til toppen Go down
Kurisu
Moderator
Kurisu


Antal indlæg : 645
Age : 35
Geografisk sted : Søllerød
Registration date : 29/12/08

MSC og sundhed - Alternativer Empty
IndlægEmne: Sv: MSC og sundhed - Alternativer   MSC og sundhed - Alternativer Icon_minitimeTirs Okt 02, 2012 8:41 am

Jeg har en airbursh, og det kunne være et spændende alternativ til når jeg ikke har så meget MSC tilbage - hun siger dog selv at hun kun vil bruge det som den sidste gang forsegling inden hun er færdig. Alt taget i betragning en meget fornuftig og inspirerende løsning. Smile

Til jer der overvejer dåse-airbrush, så har jeg en gang undersøgt den slags og bl.a. læst på DOA, at det ikke er særligt godt til faceups fordi luftflowet er ujævnt. Det gør det svært at få farverne til at se 'pudrede' ud i stedet for 'klattede' hvis det giver mening. :/
Men kan være der er kommet ting på markedet i mellemtiden. Men DOA har nogle gode tråde omkring den slags hvor andre folk har gjort sig en masse dyre erfaringer man godt selv vil undgå (det er ærgerligt at investere i noget l*rt) ^^"
Tilbage til toppen Go down
http://www.aethercaelus.blogspot.com
Souly

Souly


Antal indlæg : 140
Age : 30
Geografisk sted : Grenaa
Registration date : 09/04/11

MSC og sundhed - Alternativer Empty
IndlægEmne: Sv: MSC og sundhed - Alternativer   MSC og sundhed - Alternativer Icon_minitimeTirs Okt 02, 2012 9:19 am

Kurisu skrev:
Jeg har en airbursh, og det kunne være et spændende alternativ til når jeg ikke har så meget MSC tilbage - hun siger dog selv at hun kun vil bruge det som den sidste gang forsegling inden hun er færdig. Alt taget i betragning en meget fornuftig og inspirerende løsning. Smile

Til jer der overvejer dåse-airbrush, så har jeg en gang undersøgt den slags og bl.a. læst på DOA, at det ikke er særligt godt til faceups fordi luftflowet er ujævnt. Det gør det svært at få farverne til at se 'pudrede' ud i stedet for 'klattede' hvis det giver mening. :/
Men kan være der er kommet ting på markedet i mellemtiden. Men DOA har nogle gode tråde omkring den slags hvor andre folk har gjort sig en masse dyre erfaringer man godt selv vil undgå (det er ærgerligt at investere i noget l*rt) ^^"

Jeg vil lære gøre det mere klart:
Hun bruger to forskellige slags lak, Den ene gør hun tyndere og bruger til att lagene, den anden er lidt mere kraftig, og det er den hun vil bruge som sidste lag.
Hun siger i en kommentar til en video at hun vil fraråde folk overhovedet at bruge MSC: "This method is way safer (non toxic versus carcinogenic) but more difficult to use. Currently I would not recommend sealants such as MSC to anyone anymore because of health concerns. I simply do not find it worth the risk."

Altså, hun vil bruge en bestemt lak til det sidste lag.
Hun mener ikke, med det hun siger i videoen, at hun kun vil bruge lak som sidste lag.
Hun afskaffer helt MSC.
Tilbage til toppen Go down
http://soule-evans.deviantart.com
Kurisu
Moderator
Kurisu


Antal indlæg : 645
Age : 35
Geografisk sted : Søllerød
Registration date : 29/12/08

MSC og sundhed - Alternativer Empty
IndlægEmne: Sv: MSC og sundhed - Alternativer   MSC og sundhed - Alternativer Icon_minitimeTirs Okt 02, 2012 9:33 am

Jaså, det fremgik ikke så tydeligt af videoen så vidt jeg fulgte med, men synes da det er fint. Hvis det er muligt at skaffe de andre ting rimeligt nemt, er det jo bonus.

Ahaha beklager hvis det lød som om jeg kun ville bruge lak til sidst i faceup-lavningen, men det var bare den hun bruger der giver en ru overflade jeg egentlig mente. Jeg forstod nu egentlig på videoen, at hun ender med kun at bruge den ene af lak'erne, fordi hun ikke kan få akvarelblyanterne til at blive på med den anden?

Well, MSC stinker anyway langt væk af usundhed, død og ødelæggelse, så jeg ville da godt turde prøve den der alternative løsning af. Smile
Tilbage til toppen Go down
http://www.aethercaelus.blogspot.com
Jemey

Jemey


Antal indlæg : 7
Age : 39
Geografisk sted : Helsingør
Registration date : 02/10/12

MSC og sundhed - Alternativer Empty
IndlægEmne: Sv: MSC og sundhed - Alternativer   MSC og sundhed - Alternativer Icon_minitimeTirs Okt 02, 2012 10:58 pm

Jeg er selv på vej til at begive mig ud i at afprøve Citadel Purity Seal. Ved ikke om nogle af jer har erfaring med det, men efter hvad jeg har kunne læse mig frem til fra andre er det at foretrække frem for MSC. Både resultat og prismæssigt. Mht. dampe ville jeg uanset hvad jeg vælger at bruge, altid bruge maske!
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





MSC og sundhed - Alternativer Empty
IndlægEmne: Sv: MSC og sundhed - Alternativer   MSC og sundhed - Alternativer Icon_minitime

Tilbage til toppen Go down
 
MSC og sundhed - Alternativer
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Resin Garden :: Dukkeværksted :: Faceup og modifikationer-
Gå til: