Resin Garden
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Resin Garden

Velkommen til Resin Garden! Forum for moderne asiatiske dukker.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  SøgSøg  TilmeldTilmeld  Log ind  

 

 Face-up Wiki - Alt ang. face-ups!

Go down 
ForfatterBesked
MorbidNeeds

MorbidNeeds


Antal indlæg : 185
Age : 39
Geografisk sted : Sydfyn
Registration date : 29/12/10

Face-up Wiki - Alt ang. face-ups! Empty
IndlægEmne: Face-up Wiki - Alt ang. face-ups!   Face-up Wiki - Alt ang. face-ups! Icon_minitimeLør Sep 03, 2011 3:43 am

Denne er lige så meget til nybegyndere som øvede. Den er baserede på de oftest stillede spørgsmål i denne tråd, så er de samlet et sted i stedet for 20 hvilket vil gøre det en del mere overskueligt for alle.

Man er mere end velkommen til at stille spørgsmål vedrørende face-ups i denne tråd! (men vær lige venlig at tjekke om svaret ikke er blevet besvaret i denne post først inden du skriver)

Hermed en lille guide:

?Hjælp! Jeg skal lave min første face-up, hvad gør jeg?

~ - ~ ¤ ~ - ~


  1. Hvad skal jeg bruge til en face-up?
  2. Hvad er MSC?
  3. Hvilke farver skal/skal jeg ikke bruge?
  4. Winsor & Newton klarlak?
  5. Hvordan får jeg fjernet en face-up?
  6. Kan jeg bruge make-up til at lave en face-up med?
  7. Skal man bruge MSC? Kan man ikke bare lade være?
  8. Hjælp den skaller af!?
  9. Magic Sponge
  10. Øjenvipper, hvilken slags lim skal jeg bruge der?
  11. Hvor kan alle disse ting købes?
  12. Hvor længe holder en face-up?
  13. Men hvordan laver man en ordenlig face-up? (Links til tutorials)
  14. Kan man bruge glimmer?
  15. Piercinger... Hvordan?
  16. Tatoveringer?
  17. Bløde pasteller, kan jeg bruge dem?
  18. Hvordan bekæmper jeg at min dukke gulner?
  19. Hjælp der er kommet neglelak på min dukke!
  20. Modding? Sandpapir?
  21. Øjenvipper: kan man bruge alm. øjenvippe-lim til at påsætte dem? Hvad med piercinger?
  22. Hvordan bruger man MSC?



~ - ~ ¤ ~ - ~

1. Hvad skal jeg bruge til en face-up?

Dette er bare et udpluk af hvad man kan bruge:

MSC, pensler i enhver afskygning (gerne bløde), vandbaserede farver, pastel blyanter, pastel kridt, akrylmaling, W&N lak, viskelædder/magic sponge

2. Hvad er MSC?

MSC, eller Mister Super Clear, er en klarlak der fås på spray dåse. Dette bruger man til at coate hovedet let inden man begynder en given face-up og ind imellem som det skrider frem med at tegne ansigtet op.

3. Hvilke farver skal/skal jeg ikke bruge?

Farvelader, akrylmaling og kridt skal være vandbaserede og uden olie. Olien kan risikere at trænge ned gennem resinen og derved misfarve den og man kan ikke fjerne dette igen.

Kan godt være at man har hørt om folk der med held har brugt oliebaserede farver hvor der intet skete, men vil fraråde enhver brug af disse farvelader.

4. Winsor & Newton klarlak?

Dette bruges til læber, rundt om øjnene, til manicure og pedicure for at give det et skinnende og mere levende udseende. Nogen bruger det også til øjenbryn, bare et enkelt lag, da dette også giver et mere levende indtryk af ansigtet.

Dette kan også bruges til at lave tåre dråber eller på "ar" og "sår".

5. Hvordan får jeg fjernet en face-up?

Almindeligt husholdningssprit, en stofklud og en gammel tandbørste. Disse 3 ting burde effektivt kunne fjerne en gammel face-up. Nogle face-ups kræver en del gnubben, især dem der har sidet på i måske flere år, da de sidder godt fast.

Finkornet sandpapir er også velegnent til at fjerne MSCen med hvis der skulle være en farverest der er genstridig. Bare husk at kom vand på før du sliber ellers laver du en masse små fine ridser.

Nogle bruger også acetone, men vil fraråde for megen brug da det kan ødelægge resinen. Det kan gå ind og gøre der mere skrøbelig og blød så den knækker eller smuldre.

6. Kan jeg bruge make-up til at lave en face-up med?

Nej. Make-up er olie holdigt og vil trænge ind i resinen.

7. Skal man bruge MSC? Kan man ikke bare lade være?

Med mindre man vil øddelægge resinsn og rissikere at farver trænger ned i ved undladet brug af MSC så vil jeg råde til at gøre brug af MSC.

8. Hjælp den skaller af!?

Det kan ske at resinen er for kold da du sprayede MSC på og derved vil den skalle af eller lave små hvide pletter. Kan også ske at det var for koldt udenfor og lakken når at krystalisere en smule inden den kommer i kontakt med resinen.

9. Magic Sponge & Kneaded eraser

Dette er et fantastisk stykke viskelædder! Det gør det utroligt nemt at fjerne dele af en face-up man lige har tegnet (dog ikke med vandfarver, kun pastelkridt og blyanter), eller rette til. Den smuldre lige så langsomt når du bruger den og bliver til fint støv.

De kan også bruges til at ”rengøre” din dukke da de med tiden går hen og bliver en smule beskidte her og der.

Magic sponge kan fåes i Silvan under navnet "Vileda Miraclean" og bruges som de er ude afindpakningen, kneaded eraser fået hos alle boghandlerer.

10. Øjenvipper, hvilken slags lim skal jeg bruge der?

Der er dem der bruger superlim, og den der bruger en venligere vandbaseret lim. Dog mener jeg ikke man skal gøre brug af kontaktlim da det skader resinen.

En tutorial fra ThinkPink til dem der vil se hvordan man sætter dem fast (på Engelsk):

http://www.fashiondoll.nl/eyelashes.htm

11. Hvor kan alle disse ting købes?

MSC og Magic Sponge kan bestilles over nettet hos ThinkPink der befinder sig i Holland (www.fashiondoll.nl). Ellers er resten at finde i div hobby forretninger.

Pastel kridt:

http://www.artifolk.co.uk/catalog/products/pastels_and_crayons/inscribe_soft_pastel_sets.htm

Man kan selvfølgelig købe flere forskellige størrelser, med flere eller færre farver. Man kan også købe Winsor&Newton lak og pensler derfra. Kommer alt sammen fra England.

12. Hvor længe holder en face-up?

En face-up kan holde i flere år hvis man er heldig og bruger face-caps når man transportere dem i tasker. Nogle vælger så at fjerne den da den bliver beskidt eller slidt med tiden, dog har jeg stadig min første dukke med custom face-up som stadig på 3 år er i fin stand.

13. Men hvordan laver man en ordenlig face-up? (Links til tutorials)

Leechy herinde fra har lavet en fantastisk gennemgan af hvordan hun laver face-ups, med gennemførlig tekst og billeder. Har selv tit gjort brug af den når jeg har siddet og puslet, kan også bruges som lidt inspiration om man vil. Kan findes her:

https://resingarden.danskforum.net/faceup-og-modifikationer-f19/face-up-vejledninger-naturlig-dramatisk-og-goth-t127.htm

Til pedicure og manicure er her en refference fra Xandoram herfra:

https://resingarden.danskforum.net/faceup-og-modifikationer-f19/dukke-manicure-og-pedicure-t1394.htm



14. Kan man bruge glimmer?
Det kan man. Også glimmerlim da der ikke er tilsat olier, og hvis man er i tvivl så spørg ekspedienten i butikken du køber dem hos eller tjek på pakken.

15. Piercinger... Hvordan?
Nogle vælger at bore huller i ørene med små neglebor hvor andre vælger at lime små smilisten eller perler direkte på resinen med sekundlim. Hvis det er direkte på ansigtet bruger mange små sølvkugler.

Hvis man vælger at tage disse af på et senere tidspunkt kan rester af lim altid slibes forsigtigt af med sandpapir.

16. Tatoveringer?
Der er sikkert en del derude der gerne vil give deres lille øjesten en tatovering. Der er dem der måske ikke har talenterne til selv at tegne en, eller, man har måske fundet den perfekte "dup på" tatoo. Men kan jeg bruge det?

Ja, du kan. Du skal bare huske at bruge MSC før og efter påføring.

17. Bløde pasteller, kan jeg bruge dem?
Bløde pasteller er olie-holdige og kan derfor ikke bruges, så nej kan de ikke.

18. Hvordan bekæmper jeg at min dukke gulner?
Dukker bevare ikke deres flotte lyse "hudfarve" forevigt, men går hen og gulner med tiden om man vil det eller ej. Hvad kan man så gøre for at rette op på dette?

Alt efter hvor gammel dukken er kan man bruge magic eraser, eller skille dukken ad og nænsomt vaske delene med en blød svamp i håndvarmt vand og mild sæbe.
Andre tilfælde kræver det en form for blegning af resinen og der kan man bruge bagepulver opløst i vand eller tandpasta med blegemiddel i og lade delene ligge i det et halvt døgns tid og derefter skylle efter med rent vand.

Man kan også, hvis man har tålmodighed, sidde og slibe et tyndt lag resin af for igen at have den oprindelige resin farve igen.

19. Hjælp der er kommet neglelak på min dukke!

Tag det bare roligt, enten er det så overfladist at det kan fjernes med viskelædder/magic sponge/kneaded eraser og hvis det skulle hænde så brug en korn 1000 til lige så fint at slibe det væk (HUSK! gør små cirkelbevægelser og brug vand ellers kommer der grimme ridser)

20. Øjenvipper: kan man bruge alm. øjenvippe-lim til at påsætte dem? Hvad med piercinger?

Jeg vil sige jeg aldrig selv har prøvet dette, og vil heller ikke mene at det er holdbart i længden da det er lavet til menneskers hud og ikke resin. Man ville i stedet for sekundlim på øjenvipperne kunne bruge vandbaseret lim dog vil jeg anbefale sekund- eller kontakt-lim til piercinger da de godt kan gå hen og falde af da limen ikke binder nær så godt.

21. Hvordan bruger man MSC?

- Brug aldrig indendørs da det noget giftigt stads at få i lungerne, ellers i et rum med god udluftning eller udendørs
- Du skal holde dåsen ca 30 cm fra hovedet.
- Vend og drej hovedet så det bliver ligeligt fordelt i hele ansigtet
- Det er svært at give et desideret antal/tid på det, personligt følger jeg bare min mavefornemmelse. Det afhænger mest af alt om du ønsker et tykt eller tyndt lag
- Hovedet kommer til at se "vådt" ud, og du kan derfor  se om du har sprayet hele ansigtsoverfladen.

og personligt giver jeg dåsen to-tre tryk på dåsen inden jeg bruger den, hvis jeg ikke har brugt den i en tid, og jeg ryster altid dåsen inden brug.

~ - ~ ¤ ~ - ~

Hvis nogen har tilføjelser/forbedringer af det der allerede står skrevet så skriv endelig en PM!
Tilbage til toppen Go down
 
Face-up Wiki - Alt ang. face-ups!
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Kan 'Warhammer-maling' bruges til face-up? + Et par andre face-up spørgsmål.
» face-up!?!
» Lucy face-up
» Spøgsmål om face up help
» Face-up! igen!

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Resin Garden :: Dukkeværksted :: Faceup og modifikationer-
Gå til: